fredag 27. februar 2015

90-tallets tulipangardiner kommer aldri til å bli kule....eller?


Dette er en lang historie. Og jeg tror ikke jeg kommer til å klare å gjøre den kort heller. For å ta det fra starten: Vi pusser opp redigeringsrommene på jobb. Et av de store godene ved det er at vi endelig - ENDELIG - skal bli kvitt de jåtstygge tulipangardinene fra midten av 90-tallet. De har hengt der så lenge jeg har jobbet der og det er nå snart 16 år...Om du er statsansatt tipper jeg du kjenner dem igjen - mistenker at det i sin tid ble gjort et gigantinnkjøp av disse gardinene som siden ble spredt utover landet. De har dem for eksempel i rød versjon på barneavdelingen ved Kristiansund sykehus (dessverre aktuell i disse dager pga det tragiske spedbarnsdødsfallet).


For et par uker siden gikk det ut en mail fra han som styrer oppussingen om at det var outlet nederst i gangen, av diverse tv'er, CD-spillere "og hundrevis av meter med tulipangardiner". Jeg registrerte det og vendte det andre øret til, for å si det sånn. En kollega som også liker å sy kom selvfølgelig etter litt og sa: "men du, Guro, skal vel ha noen gardiner, sy noen kjoler og vesker og sånn til Gullrosefesten (intern prisutdelingsfest)?" Jeg avviste henne kategorisk med at 90-tallets tulipangardiner ALDRI, ALDRI, ALDRI kommer til å bli noe annet enn stygge.

Men så. Sendte sjefen ut denne mailen:  "Ingen som vil ha gardinene? Trodde dere elsket dem (he-he), ikke affeksjonsverdi engang? LA".

Og da en annen av sjefene fulgte opp med "Vi som har opplevd krigen ser potensiale i slik metervare. Her må nette hender ta affære og konvertere gardinene til lekre kjoler eller andre plagg (Håvard kan få pysj)Vær kreativ. Ikke la resurser gå til spille!  Mvh winther(snart 70)."

Da ble jeg jo trigget da...så sammen med min andre sykyndige kollega har vi den siste uka prøvd å gjøre noe brukbart ut av tulipanene. Festen er om to uker så alle som skal dit skal få et eller annet tilbehør. Her er en smakebit av det vi har produsert så langt:


Diverse vesker, sløyfer, lommetørkler til dresser.


Slips til gutta selvsagt! Det hadde jeg aldri sydd før, men nå kan jeg det og. Slettes ikke så vanskelig når man følger den glimrende trinn-for-trinn-beskrivelsen hos Willy


Annen type veske. Og det er rart, altså. Jo mer vi syr, jo mer spiselig blir de liksom de tulipanene. Nesten så den kjolen jeg har sydd til meg selv ble litt fin likevel, faktisk...


4 kommentarer:

  1. Kjedeleg i lengda som gardiner ja, men stilig stoff til omsying. Blei inspirert av dette eg :-) Må sjå om eg får lure inn litt omsying i programmet mitt ein dag.

    SvarSlett
  2. Så flotte ting du fikk laget av disse gardineen.
    Har faktisk en del lengder av disse selv på loftet. hehe
    Kjøpte de på fabrikkutsalg en gang på 90 tallet.
    Siden vi flyttet inn i nykjpt hus med store vinduer
    måtte jeg ha billige gardiner. g det ble disse, den gangen.
    Kommer nok ikke til å henge de opp igjen nei. Hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, da er jeg enda sikrere på at dette var noe Staten fikk kjøpt billig i store kvanta...

      Slett

Supert om du legger igjen en liten kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...