tirsdag 10. januar 2012

Heilnorsk arv


Se hva som dukket opp sammen med julepynten i en kiste hjemme hos mine svigerforeldre rett før jul! Min svigermor drev med knytetepper på 70-tallet (hun var vel ikke den eneste), men som med alle håndarbeidere var det flere verker som ikke ble fullført (elller engang påbegynt...). Det kan jeg være glad for i dag, for det var jo innlysende for alle at denne garnhaugen burde gå i arv til neste generasjon. Rundt 60 nøster solid Finse kamgarn i de fineste farger. En del av dem skulle bli et knyteteppe av guden Balder - veldig snodig siden hun neppe kunne drømme om den gangen at hun en gang skulle få et barnebarn med det navnet...


...og da ble jeg jo ekstra glad da jeg i romjula fant noen gamle strikkeoppskrifter i bruktbutikken hjemme hos mamma og pappa. Lurer meg på om jeg må strikke den i midten i en fargerik versjon til meg selv?


Fant også noe fint, gammelt stoff samme sted. De rutete- og pepitamønstrete er i utgangspunktet ikke helt meg, men det var så god kvalitet på det, og så morsom merkelapp på.

8 kommentarer:

  1. Så heldig du var der da.
    Alltid gøy å finne gamle skatter:)
    Blir spennende å se hva du tryller fram av dette.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Eg syns det pepitarutete var knallfint! Ser ut som ull, er det det? Kanskje du er interessert i eit bytte i så fall - eg har litt ymse vintage 70-tals på lur eg også ser du!

    SvarSlett
  3. Sånne knytetepper lagde faren min også på 70-tallet!
    Så festlig sammentreff at svigermoren din planla å lage guden Balder, da:-) Men flaks for deg at hun ikke gjorde det slik at du kan arve garnet.
    Også var det pepitarutete stoffet superfint!

    Ha en god kveld!

    SvarSlett
  4. Så masse lekkert, spesielt den rosa helt til høyre i stoffbildet:) Deilig med arv og gjenbruk!
    Beate

    SvarSlett
  5. Så gøy med gamle skatter!! :-)
    Jeg har linket til bloggen din i et av innleggene mine, håper det er ok! :) ha en finfin onsdag!

    SvarSlett
  6. Det er i grunnen berre ull eg er interessert i. Og voksduk har eg nok ikkje heller, dessverre. Jaja, fint var det i alle fall!

    SvarSlett
  7. Oisann, det var verkeleg flotte skattar! :) Du er jammen heldig :)
    Gler meg til å sjå den fine gensaren i ein meir fargerik variant :)
    Klem, KristiN

    SvarSlett

Supert om du legger igjen en liten kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...