torsdag 25. november 2010

Jeg tar utfordringen!

Hihi, jeg har fått min første utfordring - av Heidi i Passelig dose. Og selvfølgelig tar jeg den. Men først et lite bilde for at det ikke bare skal bli kjedelig skrift:


Snømannen Kalle som julegavelapper blir lagt ut i Eplabutikken min God som Grønn i kveld. De er sydd av et håndkle i irsk lin med 36 godslige snømenn i ranke rekker. Jeg selger tre pakker med seks i hver, resten skal pryde mine egne julegaver i år : ) Det var disse det startet med, rett og slett. 
Så var det utfordringen:

1. Hva er ditt favortittord?

Tur

Som journalistutdannet bokorm er jeg i bunn og grunn en ordfantast, så dette har jeg tatt stilling til for lengst. Egentlig skulle jeg ønske jeg snakket svensk, da hadde jeg valgt medborgare - et fantastisk ord som rommer alt det gode jeg forbinder med Sverige. Men jeg er jo rotnorsk, så da blir det tur. Fordi jeg elsker å være på tur av alle slag - fra tur på butikken via hytte-til-hytte-tur i den norske fjellheimen til ryggsekktur i Sør-Amerika. Også har det en annen betydning jeg liker nesten like godt - tur som i flaks (litt svenskpåvirket der og...) Skal jeg gi ut bok noen gang blir tittelen tur.

2. Hvilket ord misliker du? 

Urettferdighet. Ikke selve ordet, men betydningen. Det gjør meg stadig mer opprørt, det har sikkert noe med at jeg har blitt mamma å gjøre... 

3. Hva inspirerer deg til kreativitet?

Akkurat nå inspireres jeg i bøttevis av alle fargerike blogger jeg følger og av å ha funnet en verden der alle er like sprø som meg - jeg har stort sett vært alene med mine påfunn og diller og har alltid følt meg litt rar på den måten. Ellers er det ofte min egen hjerne som inspirerer - den forteller meg stadig hva jeg skal lage uten at jeg helt skjønner hvor den får alle idéene sine fra...

4.  Hva er "drepen" for kreativiteten?

Altfor mange praktiske og kjedelige gjøremål som tar plassen fra de kreative oppi hodet mitt.

5. Hva er favorittbanneordet ditt?

Jeg sier nok jævlig litt for ofte, særlig med en ettåring i huset...

6. Hvilken lyd elsker du?

Lyden av sommer. Som for meg er barnelatter, måkeskrik og snekkedunk i den uendelige akustikken helt ytterst i Vestfoldskjærgården en varm og vindstille sommerdag. Nytes best med lukkede øyne sammen med duften av solsvett, havsalt, solkremhud som tørker mot et varmt svaberg : D (Unnskyld til alle som fikk en ulidelig lengsel mot sommer nå...)

7. Hvilken lyd hater du?

Jeg liker jo ikke negler mot tavle, og da Sønnen en tidlig lørdagsmorgen gnei en legokloss mot glasset i peisovnen med omtrent samme effekt, var det ikke drømmelyden det heller...

8. Hvilket annet yrke enn ditt eget kunne du tenke deg?

Jeg burde vel blitt sivilingeniør som broder'n, men allerhelst skulle jeg levd godt av det jeg lager - altså kunstner. Ellers har jeg alltid tenkt at det hadde vært fint å være postbud!

9. Hvilket yrke kunne du absolutt ikke tenke deg?

Prest - mindre religiøst menneske skal du lete lenge etter.

10. Hvis Himmelen finnes, hva ville du ønske at Gud sier når du kommer til Perleporten?

Jeg ser for meg at alle som tror de kommer til himmelen vil finne en sky med en gul post-it-lapp hvor det står:

- Sorry, folkens, Himmelen finnes ikke og det gjør ikke jeg heller, så dere får slå dere ned på en sky og gjøre det beste ut av det selv.

Om jeg nå skulle ta feil, håper jeg å treffe den samme Guden som Emils beste venn - bonddrängen Alfred:


Står där, fattig bonddräng inför Himmelens port.
Lite rädd och ledsen för de synder jag gjort.
Man ska inte supa, hålls med flickor och slåss.
Herren, Gud i Himlen, är vel missnöjd förstås.


Men, då säger Herren: Fattig bonddräng, kom hit.
Jag har sett din strevan och ditt eviga slit.
Därför, fattig bonddräng, är Du velkommen her.
Därför, fattig bonddräng, skall Du vara mig när.


Åh, jag, fattig bonddräng står så still inför Gud.
Och sen klär han på mig den mest snövita skrud.
Nu Du, säger Herren, är ditt arbete slut.
Nu Du, fattig bonddräng, nu får Du vila ut. 


Sånn, da sender jeg utfordringen videre til disse flinke bloggerne:

Ta den om du vil!

6 kommentarer:

  1. Takke for utfordringen eg. Dvs eg syns alltid det e stas å bli valgt, for det e jo så maange en kan velga å gi videre te :o)

    Eg har fått den før ja, men ikkje kommt te å lage innlegg. Lure på om det e prestasjonsangst, for eg syns dåkke andre lage så fiiine innlegg. Ser at eg kunne visst helst kpoiert dine svar med få endringer da, litt artig :o)

    Fekk du med deg at Lille Hottentott og lagde innlegg om deg og dei superflotte merkelapene dine? Her e link te innlegget i tilfelle du ikkje fekk det med deg:

    http://lillehottentott.blogspot.com/2010/11/fiiine-gavelapper.html

    Stas og veeeldig velfortjent oppmerksomhet, flinke du!

    SvarSlett
  2. wow, liker svarene på utfordringen råågodt:)
    Så fint at jeg kan gi deg ide mtp kort/gavelapper etter jul:) Du gjorde meg glad:)

    Fredagsklem fra Trine:)

    SvarSlett
  3. Du7 kan forresten SJØLSAGT værr med på adventskalenderen!
    Det e jo akkurat for sånne så deg, som gir meg sånn GODE hverdagsgleder :o)

    send meg adressa di på jeo74@msn.com

    SvarSlett
  4. Jeg dumpet innom bloggen din og har kost meg her lenge. (Liker spesielt godt bakgrunnen din, den var tøff) God helg, jeg titter nok innom igjen.

    SvarSlett
  5. Oi! Tusen takk for utfordringen! Den var laaaang! hehehe.. Men jeg skal prøve å ta den. Må bare ha god nok tid først! :)
    Håper du får ei fin helg! :)

    SvarSlett
  6. Uff, jeg er litt skeptisk til utfordringer. Men kanskje jeg skal tøffe meg opp litt og ta denne + noen andre jeg har fått samtidig :p Hyggelig at du tenkte på meg i alle fall ;)

    SvarSlett

Supert om du legger igjen en liten kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...