lørdag 21. september 2013

Mitt nye favorittland!


Det tok 38 år før jeg kom meg dit - det tar garantert mye kortere tid før jeg drar tilbake. Vi hadde fem magiske dager på Island i begynnelsen av august. Jeg har vært i 45 land og sagaøya surfet rett inn på andreplass etter Argentina. De har den samme unike miksen av ekstrem urbanitet og monumental natur som jeg elsker. Du kan reise i dagevis nesten uten å treffe på et eneste menneske og så, når du er lei, er det bare å dra tilbake til Reykjavik/Buenos Aires og urbanisere totalt! 


Reykjavik er så bittebittebitte liten - og samtidig ekstremt urban. Verdens indie-hovedstad har vi døpt den - ingen kjedebutikker her - bare lassevis av små, innbydende høykvalitetsbutikker, caféer og restauranter akkurat som vi liker det. Jeg hadde lyst til å spise, drikke eller handle i hver eneste en, rett og slett. 


Min hovedrett på fiskegrillrestauranten Sjavargrillid - grillet steinbit, grillet hummer og frityrstekt hummer i mengder sammen med masse annet godt. Helt himmelsk - tror det er den beste enkelttallerkenen jeg noensinne har spist!


Karamellu Frappé var det store på alle kaffebarer - god og mektig!


Min samboer er vinylsamler og leiter alltid etter bra platesjapper når vi er ute og reiser. I lille Reykjavik fant han tre stykker i verdensklasse - ja, han påstår at en av dem kanskje er den aller, aller beste. 
Denne - Smekkleysa (Smakløs) ble startet av en av folka i Sugarcubes (Bjørk-bandet) og bandet ga ut sin aller første singel på butikkens plateselskap med samme navn. 


Geysir er selvsagt obligatorisk - det er stedet som heter Geysir og som har gitt navn til naturfenomenet - den som spruter opp i været med ujevne mellomrom heter Strokkur. Man er aldri for liten for storslåtte naturopplevelser, synes Runa:



På Thingvellir - det gamle tingstedet - møtes to kontinentalplater og det er lett å se!


Lundefugler liker vi! Vi fikk ikke sett noen så lundefuglsafari står på listen ved neste besøk. Men vi fikk smakt på dem - og konkluderte vel egentlig med at de egner seg bedre til kosing enn spising...









Hallgrimskyrkja midt i sentrum


Dette er et hus med historie. Huset heter Höfði og det var her Reagan og Gorbatsjov møttes og gjorde slutt på den kalde krigen i 1986. Der var også min svigerfar - som NRKs fotograf sammen med en viss herr Steinfeld. 




Skulle jeg noen gang flytte til Reykjavik står huset mitt klart!

Og nå har jeg ikke vist bilder fra den blå lagunen (vi var der men det ble en kjapp tur med de to små) eller Gullfoss eller alt det andre fantastiske. Det er igrunnen bare en ting å si - sett deg på flyet så fort som mulig! Prisnivået er behagelig også for oss nordmenn - merkbart lavere priser på det meste. 




5 kommentarer:

  1. Øya er vel verdt eit besøk,ja:) Eg budde der nokre månader for over 20 år sidan. Og min vesle familie har køyrt ringveien på ei veke - fantastisk tur i det flotte og varierte landskapet! Må nok tilbake, eg også:)

    SvarSlett
  2. Solgt! :) Vi set nok kursen ditover til sommaren :) Takk for kjempefint og freistande innlegg :)
    Fekk sjølvsagt lyst til Argentina òg (som var ein plan før kidsa kom), men det får bli litt seinare når dei to små er blitt litt større :)

    SvarSlett
  3. Nå ble jeg skikkelig reisesyk! Jeg fikk faktisk en bok av min kjære her for litt siden, hvor det var 50 tips til rare romantiske ting å gjøre på Island. Håper det blir tur om ikke så alt for lenge! Men har veldig lyst til å reise på sommeren da. Ja, og så har jeg lest alle bøkene av Arnaldur Indridason også. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. PS du hadde 70700 sidevisninger da jeg skrev den kommentaren. :D

      Slett

Supert om du legger igjen en liten kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...